Kunsthal Extra City is tijdelijk gesloten. Vanuit het voormalige Dominicanenklooster op de hoofdsite van AAIR zijn we druk in de weer met de realisatie van onze nieuwe tentoonstellings­ruimte. Voorjaar 2021 heropenen we onze deuren op deze nieuwe locatie.


Underground / Overseas #2

Kinship

07.12.2007 — 08.12.2007 Film

Samengesteld door Anselm Franke en Edwin Carels

Georganiseerd door Extra City en Muhka_media, in samenwerking met Friends of the German Cinemathèque Berlin.

Locatie:
Muhka_media
Waalsekaai 47
2000 Antwerpen

In het tweede Kinship weekend Underground/Overseas ligt de focus op de historische en esthetische relaties tussen de Zanzibar scène in Parijs en de uitgebreide sociale kring rond Andy Warhol in New York. Wanneer Warhol Superstar Viva (Lonesome Cowboys, Blue Movie, enz.) en Nico, de zangeres van Velvet Underground, New York verlieten in 1968, doken ze terug op in het midden van de levendige en politiek geladen Parijse artistieke scène rond de Zanzibar groep. Beide vrouwen kregen langdurige artistieke en emotionele relaties met Zanzibar filmmakers en vervolgden of, in het geval van Nico, hervatten hun carrière in Europa. Nico huwde filmmaker Philippe Garrel. Viva trouwde met de jonge modefotograaf en filmmaker, Michel Auder. Nadat Auder samen met Viva in 1969 naar de Verenigde Staten trok, stopte hij met het maken van films en werd hij een pionier van de videokunst. Sindsdien heeft hij een zeer uitgebreid en divers oeuvre gecreëerd met onthullende video's waarin hij niet alleen zijn eigen privé-leven vastlegt maar ook dat van mensen uit zijn omgeving en bevriende kunstenaars. Hij maakte opvallende videoportretten van ondermeer Cindy Sherman, Hannah Wilke, Larry Rivers, Annie Sprinkle, maar vooral van de Warhol Superstars uit de jaren '60 en '70.

Viva Booksigning
werd gemaakt met één van de eerste Sony videocamera's en toont Viva bij de voorbereidingen van, en tijdens, een signeersessie van haar sleutelroman 'Superstar'. Auder filmt Viva in zijn typische intieme, observerende stijl, tijdens haar oppervlakkige gesprekken met enkele fascinerende figuren uit de underground wereld van de jaren '60, waaronder Superstar Mario Montez, Taylor Mead, en Jean-Pierre Aumont.

Keeping Busy
werd gefinancierd door de Zanzibar patrones, Silvina Boissonas, en gedeeltelijk gefilmd met Garrel's 35mm camera. Andere stukken werden gefilmd met 16mm. "De film vertelt het verhaal van Viva en Louis Waldon na de productie van Warhol's Blue Movie (1968). Auder's film-dagboek toont de Superstars tijdens een periode van enkele weken wanneer ze hun jet-set leven leiden op verschillende luxueuze locaties zoals Rome, Marokko en Malibu met het geld van Auder's productiebudget. De film kent geen verhaal- of tijdslijn en springt van de ene naar de andere locatie. De meeste beelden werden gemaakt in verschillende luxehotels in Rome waar de twee sterren rondhangen en verhalen vertellen over Blue Movie. Keeping Busy legt niet enkel de mondaine capriolen van Viva en Waldon vast maar schetst ook een portret van de ontluikende liefde tussen Auder en Viva." (C. Ondine Chavoya)

The Closet
Een film van Barbara Rubin, vertelt het verhaal van twee mensen, Nico en Randy Bourscheidt, die om een onbekende reden samenwonen in een kast. In deze absurde situatie, zonder script, moeten de twee met elkaar communiceren, elkaar leren kennen, en omgaan met de saaie en beperkte omgeving. Er ontstaat een zekere seksuele spanning tijdens deze gedwongen ontmoeting tussen een verlegen jongen en de "goddelijke" Nico. Een stuk film uit The Closet werd opgenomen in de originele versie van The Chelsea Girls in september 1966." (Callie Angell)

Le Lit de la vierge
Philippe Garrel, geboren in 1948, was het wonderkind van de Franse cinema uit de jaren '60. Zijn vijfde film, Le Lit de la vierge, is een parabel van Jezus die zich afspeelt in de moderne tijd. Garrel stond met zijn vrienden op de barricades van Parijs en Le Lit de la vierge, dat enkele maanden later werd opgenomen, weerspiegelt de rebelse geest uit die periode. De film werd zonder script en onder invloed van LSD gemaakt en vertoont dus weinig overeenkomsten met religieuze tradities. Met een episodisch en niet-chronologisch verhaal doet de film denken aan de rebelse attitude van de generatie voor wie Jezus een hippie avant la lettre was." (Sally Shafto)

Kinship werd ontwikkeld door Anselm Franke (Extra City) en Edwin Carels (Muhka_media), in samenwerking met Friends of the German Cinemathèque Berlin.

Taal Engels

Prijs gratis