Kunsthal Extra City is tijdelijk gesloten. Vanuit het voormalige Dominicanenklooster op de hoofdsite van AAIR zijn we druk in de weer met de realisatie van onze nieuwe tentoonstellings­ruimte. Voorjaar 2021 heropenen we onze deuren op deze nieuwe locatie.


Extra Academy #23: Adrià Julià

15.10.2014, 18:30 — 22:30 Lezing

Extra University

Extra Academy is een spontane alliantie tussen Extra City, de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten en Sint-Lucas Antwerpen.

De spreker op 15 oktober is kunstenaar Adrià Julià, te zien in de tentoonstelling 'Allegory of the Cave Painting' in Extra City:

Julià’s bijdrage, die bestaat uit twee films, een reeks lenticulaire prints en een sculptuur, graaft in de geschiedenis van de filmcamera als een artificieel ‘ledemaat’: een anatomische en visuele uitbreiding van het lichaam van de cameraman. Verbeteringen in de ergonomie van camera’s vergroten het gemak of de snelheid waarmee de cameraman zich beweegt, maar brengen ook nieuwe praktijken van auteurschap tot stand, nieuwe relaties tussen de filmende en de gefilmde lichamen. Elke lenticulaire print die hier wordt voorgesteld, voegt klassieke foto’s – zoals Robert Capa die filmt in 1938 of Jean-Pierre Beauviala die zijn Aäton-camera omhooghoudt – samen met tekeningen gemaakt door een medisch illustrator. Het resultaat verbeeldt de camera en de cameraman opnieuw als één enkel levend organisme, als verstrikte anatomische structuren. De lichamelijke verbinding tussen het filmmaken en de menselijke figuur komt terug in een reeks wassen afgietsels van de hand van de kunstenaar, die diverse camera’s ‘afvuren’. Julià’s werk beweegt zich in de tussenruimtes tussen het bewegende beeld, industrieel ontwerp en de verschillende ideeën over de ‘realiteit’ die camera’s verondersteld waren vast te leggen. De steadicam, bijvoorbeeld, een ‘antilichaam’ dat aan de cameraman wordt bevestigd, neutraliseert zijn bewegingen. Julià manipuleert het filmmateriaal waarin Garrett Brown de mogelijkheden van zijn uitvinding demonstreert, terwijl hij zijn vrouw volgt die in het Philadelphia Museum of Modern Art de trappen op en af loopt. Het gestabiliseerde beeld dat wordt voortgebracht door de twee bewegende lichamen, met de tegenbewegingen van de steadicam als interface, wordt door Julià ontleed als een eerbetoon aan een werk dat zich, door een opmerkelijk toeval, in de collectie van datzelfde museum bevindt: Marcel Duchamps ‘Nu descendant un escalier, No. 2’ uit 1912. Geïnspireerd door de nabijheid van deze twee beelden van tijd en lichamelijke beweging heeft Julià het beeldmateriaal van Brown gefragmenteerd en opnieuw aan elkaar verbonden tot iets dat eruitziet als een geanimeerde reeks chronofoto’s van Étienne-Jules Marey, de inspiratie achter het schilderij van Duchamp.

Werken in de tentoonstelling:

Recording Machines, Camera Self-portrait I (Scoopic), Camera Self-portrait II (Eyemo-Capa), Camera Self-portrait III (Aäton 7A-Beauviala), Rocky’s Ghost Ascending the Stairs, alle uit 2014

Melted Camera, 2013

Taal Engels

Prijs gratis

Locatie Kunsthal Extra City - Antwerpen-Berchem, Eikelstraat 25-31, 2600 Antwerpen

Allegory of the Cave Painting 20.09.2014—07.12.2014