'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers

The Corner Show

Groepstentoonstelling

Accattone, Wim Catrysse, Céline Condorelli, Jan De Cock, Ferry André de la Porte, Willem de Rooij, Koenraad Dedobbeleer, Maatschappij Discordia, Lili Dujourie, Kersten Geers, Aglaia Konrad, Germaine Kruip, Gabriel Kuri, Valérie Mannaerts, Katja Mater, Josiah McElheny, Manfred Pernice, Bas Schevers, Santiago Sierra, Steve Van den Bosch, Koen van den Broek, Joep van Liefland en Philippe Van Snick.

Hoeken zijn overal. Niet enkel kamers, maar ook straten, objecten, schilderijen, schermen en pagina’s hebben hoeken. Een hoek vormt één van de vele manieren om iets te begrenzen: voor het omsluiten van ruimtes of het afbakenen van routes. Hoeken belichamen de uiteenlopende wijzen waarop structuren en systemen onze bewegingen en acties in het dagelijkse leven tegelijk bevorderen en beperken.

De ruimte, functie en figuur van de hoek wordt in tal van artistieke en architecturale praktijken aan de orde gesteld. ‘Untitled (Corner Piece)’ (1964) van Robert Morris wordt algemeen aanzien als een sleutelwerk binnen de kunstgeschiedenis van de voorbije decennia. Het bezette een uitzonderlijke plaats in de traditionele tentoonstellingsruimte en werd zo een referentie voor de ruimtelijke strategieën die artiesten sinds het minimalisme hebben ontwikkeld, maar ook voor de talloze andere ‘hoekwerken’ die kunstenaars sedertdien hebben gemaakt.

‘The Corner Show’ verhoudt zich bewust tot dit kunsthistorische canon maar kiest niettemin een resoluut hedendaags perspectief. De tentoonstelling onderzoekt de conceptuele en visuele redenen waarom bepaalde kunstwerken de hoeken van tentoonstellingsruimtes innemen. Ook de wijze waarop ze de toeschouwer aanspreken en de aandacht van het ‘centrum van de scène’ afleiden, wordt belicht. ‘The Corner Show’ is echter meer dan een verzameling ‘hoekwerken’. De tentoonstelling werd samengesteld aan de hand van gesprekken met de deelnemende kunstenaars over het gegeven van de hoek. Het resultaat is een rijke puzzel die verschillende vormen van ruimtelijke aanwezigheid en ruimtelijke aanspraak samenbrengt en confronteert. De tentoonstelling verzamelt een breed scala aan makers uit verschillende disciplines – van kunst, architectuur, muziek tot theater – en werkzaam met uiteenlopende media – van sculptuur, schilderkunst, film, fotografie, performance tot ontwerp. ‘The Corner Show’ stelt zich tot doel na te gaan hoe de hoek zich aandient als oplossing, plaats dan wel metafoor, afhankelijk van de artistieke uitgangspunten of de conceptuele agenda.

In een sculpturale scenografie ontworpen door kunstenaar Philip Metten, presenteert ‘The Corner Show’ bestaande, geactualiseerde en nieuwe werken die een van de meest verzuimde, maar niettemin complexe architecturale elementen van zowel de institutionele ruimte als de dagelijkse omgeving innemen, onderzoeken of uitdagen.

Gecureerd door Wouter Davidts in samenwerking met Philip Metten en Mihnea Mircan.

In samenwerking met A+ Architecture in Belgium, toneelproducties De Tijd en de opleiding Beeldhouwkunst van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Gent (KASK).
De tentoonstelling geniet de genereuze steun van Mondriaan Fonds, Nederland.

Gratis rondleidingen
Tweewekelijks zijn er op zondag gratis rondleidingen met gids doorheen de tentoonstellingen ‘The Corner Show’ en ‘Farah Atassi’.
Op 13 en 27 september, 11 en 25 oktober, 8 en 22 november en 6 december 2015, telkens om 14:00.

___________________________________________________________________________

Educatief aanbod voor het secundair onderwijs: download hier de brochure.

 

In de show: Santiago Sierra, ‘Londonderry’, 2013.

 

‘Becoming a Building’, lezing door Michiel Huijben (22 oktober 2015, Extra City)

Philippe Van Snick, 'Dag Nacht', 1987, in 'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © We Document Art
Kersten Geers, Bas Princen, 'Gallaratese', 2012 - Kersten Geers, Arnaldo Bruschi, 'Bramante', London, Thames & Hudson, 1977, in 'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © We Document Art
Katja Mater, 'Site Specific Sensity Drawing 08:09:15', 2015, in 'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © We Document Art
Josiah McElheny, 'Corner for Blinky Palermo', 2015, in 'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © We Document Art
'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
Scenography by Philip Metten, in 'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
Lili Dujourie, 'Still Light', 1992, in 'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
Scenography by Philip Metten, in 'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
Scenography by Philip Metten, in 'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
Scenography by Philip Metten, in 'The Corner Show’, installation view, Extra City Kunsthal, 2015 © Jan Kempenaers
Santiago Sierra, '300 tons', 2004, in 'The Corner Show', Extra City Kunsthal, 2015 © Santiago Sierra
Santiago Sierra, '300 tons', 2004, in 'The Corner Show', Extra City Kunsthal, 2015 © Santiago Sierra